larssonm.blogg.se

Apropå tränare

Kategori: Allmänt

 
Här tränade Dina dressyr under förra sommaren!
Hittade en ganska så spännande debatt på internet beträffande hur onödigt det var för "hoppryttare" att träna dressyr. Först måste man kanske definiera vad man menar med hoppryttare? Vilken nivå man rider på eller hur kompetent man är verkade dock inte spela någon roll, bara man har hoppning som huvudgren.. Med motiveringen att hur hästens form ser ut påverkar inte hoppningen.
Jag tänker annorlunda. Formen gör hästen hållbar, visserligen varken kan eller ska alla hästar gå i en grand prix-dressyr form, det är inte målet. Målet är väl att hästen ska använda sin kropp på bästa sätt, för att få en god muskulatur och hålla för de uppgifter de ställs inför. Skänkelvikningar, lösgörande, och öppnor och slutor, samlande rörelser är även bra för en hopphäst liksom att tempoväxlingen är av stor vikt. Nu har ju Dina inte vart helt igång så jag har inte tränat dressyr på alldeles för länge. Men jag tycker att det är en bra variation och gör mig som ryttare mer medveten, sedan är det ju även en underbar känsla när man får ihop allting då och då! Jag har min superduktiga dressyrtränare Lisa att tacka för otroligt mycket, hon är grym och förstår vad som är viktigt att träna på för mig och min hopphäst. Dessutom tjatar hon tills jag gör rätt. Ni vet, jag är en sådandär vanlig dödlig som inte anstränger mig tills jag är svimfärdig om jag är ensam men om någon ser på och härjar lite så kör jag tills det inte går mer :-) Sedan så har jag ju Elin också, som väger in så mycket mer än bara hoppningen i min träning.
Är helt enkelt otroligt lyckligt lottad med tränare och har nog alltid vart det. Om man är som jag, långt ifrån världsmästare, så behöver man all proffsig hjälp man kan få! :-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: