larssonm.blogg.se

vitt spån, lycklig häst?

Kategori: Allmänt

Av en händelse, inte så särskilt negativ utan ganska så trevlig så kom jag att tänka på detta. Hurvida en del människor lägger ner, enligt mig, väldigt mycket tid på vissa stallsysslor? På vissa ställen verkar det i princip vara "tävling" om vitast spån vinner? Jag är verkligen inte emot perfektionsmockning eller annat - men frågar mig, vad blir lidande istället?
 För mig handlar mockning om att rengöra boxen och få det så fräscht som det går. När man dock har två stora hästar som inte är särskilt knösliga med rumsrenheten i boxen kan ju det mesta vara upp-och-ned.. Det jag menar är att jag hellre lägger ned tid på att borsta, motionera och mer direkt ta hand om mina hästar. Det tror jag att både dom och jag mår bättre av! De bryr sig inte om spånet är kritvitt utan vill hellre komma ut och svettas lite. Jag tror många glömmer bort det viktigaste, hästen, och istället fokuserar på vad andra skall tycka om dem. Samma lika med hur vi rider, när andra kollar på oss så måste hästen se "snygg" ut från backen, hur funktionellt det är lägger vi åt sidan bara det får folk att se vilken duktig ryttare man är och vilken fin häst man har. Vem är det då som skapar detta? Vi själva. Eftersom att jag antar att inte du heller har obegränsat med tid så handlar det om att prioritera. Gör det som är bäst för dig och din häst.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: