larssonm.blogg.se

Unghästspegeln

Kategori: Allmänt

Lilla trubbel när hon kom i oktober :-)

Jag har ridit två idag och haft en totalt vild Dina på lina. En upplevelse så att säga, hon fick vila för att hon kändes loj och idag var hon allt annat än det. Känns skönt att hon är i toppform, dock får hon fortsätta helgen med att bara ridas ut.
Den lilla är lite tålamodskrävande stundtals, visst är hon jätterar Trubbel men en sak är säker - det är inte värt att slarva med grunder bara för att hästen är lätt att ha att göra med. När jag tidigare har longerat Bubblan har jag gjort det lika "slappt" från min egen sida som med vuxna Dina och det straffar sig nu då hon springer in till mitten när hon ska sakta av. Longering är verkligen ingenting jag uppskattar men nu får jag träna ordentligt och hela tiden fokusera och göra det rätt och riktigt.
På sätt och vis så är unga hästar bra så - de speglar ju mycket pass bra man utbildat dem. Detta eftersom att jag utgår från att de vill göra sitt bästa och när det blir fel så är det ju med största sannolikhet just jag själv som lärt ut fel. Även om självklart hästar har olika lätt att lära, olika temprament och förutsättningar så är min filosofi så i grunden. Jag kan inte heller skylla på någon annan och dennes utbildning eftersom hästen är helt grön. Lite pressande men för mig framförallt motiverande till att göra ett bra jobb, tror att jag är tillräckligt rutinerad att om jag till viss del tar hjälp så kan det inte gå helt åt skogen. Sedan får jag även utläsa resultatet, ta lärdom och dessutom i bästa fall format den för mig perfekta hästen. Blir dock gång på gång förvånad över hur ambitiösa varelser hästar är och hur pass smärtfritt det mesta ändå går!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: