larssonm.blogg.se

Hästutbildning

Kategori: Allmänt

 
"Att hoppa på felaktiga avstånd är det bästa sättet att förstöra ung eller oerfaren häst". Citat John Withaker.
Kan inte mer än hålla med. Nu snackar jag inte om att man måste ha allting i huvudet eller en avståndstabell och måttband för varenda millimeter. Ju kortare avstånd - ju nogrannare. Därför tänker jag framförallt på kombinationsridning. Men, när du arbetar med den yngre hästen är det ditt ansvar att hästen får en så trevlig upplevelse som möjligt. Det är du som ska inge förtroende och utbilda hästen på ett så trevligt och framgångsrikt sätt som bara går. Jag blir lite skrämd av orutinerade ryttare på unga hästar, som till synes inte tycks ha någon hjälp att tillgå. Det spelar ju egentligen ingen roll om man gör det man gör i välmening eller ej, är ambitiös och snäll mot sin häst i övrigt när man utbildar den på ett sätt som skadar den. Sedan blir jag väl arg på den som bara skiter i det medan jag mer tycker synd om den som bara inte förstår bättre. Dock så fattar ju inte hästen skillnaden, för den är båda människornas sätt att träna den lika illa.
Jag har också lite svårt för när man ska gå in och lägga sig i, klaga på någon annans ridning/hästhållning. Detta är ju trots allt någonting otroligt personligt och för den som verkligen lägger ner hjärta och själ i det. Någonstans tycker jag dock att man borde ha vett nog att veta när man faktiskt behöver hjälp. Borde väl ligga i allas intresse att det blir rätt och riktigt?
- Själv tränar jag ju för tillfället både en ung och en äldre häst. Och även om jag har ridit många år så har jag aldrig tidigare haft eget ansvar över en så pass "grön" häst som Bubblan. Trots att jag haft chansen att rida många fina unga hästar, på Loviseholm framförallt, så har jag ju aldrig tidigare haft det yttersta ansvaret. Jag har tidigare samlat kunskap för att kunna utbilda. Jag är relativt rutinerad som ryttare även om jag absolut gör mina misstag, säkert nästan var dag skulle jag kunna förbättra något. Men jag tar hjälp av dem som är duktigare, erfarnare eller bara besitter en kunskap som inte jag har - eller som jag bara kan bolla med. Skulle inte kunna känna mig nöjd med en häst som jag enbart gjorde allting själv med, utan att fråga eller ta hjälp och träna. Detta eftersom att förutsättningarna för mig och hästen skulle vara så begränsade - och kvaliteten inte skulle vara så bra som det var möjligt.
Ju mer man lär sig om hästar - ju ödmjukare blir man för hur otroligt svårt det är.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: