larssonm.blogg.se

Höga krav,

Kategori: Allmänt

Jag föddes med höga krav på mig själv. Jag vill alltid bli bättre på allting och framförallt det som intresserar mig. Jag får panik på lathet och om jag gör ingenting för länge och obefogat mår jag rätt dåligt. Att vara ambitiös ses ofta som någonting positivt och som ett tecken på karaktär - så länge man inte går för långt i vissa sammanhang. Exempelvis att börja vara hälsosam och sluta i självsvält går från att anses som stark till en liten person. Att däremot slita ut sin kropp helt och fullt i idrott är rätt accepterat. Tur att jag satsar mer på sistnämnda än någon slags modekarriär med andra ord.
 
Personligen har jag sällan några problem med mina krav på mig själv. Även om de ofta är höga och jag har drömmar jag vet att jag måste krossa lite någon gång i framtiden så gillar jag ändå att ha mål och ambitioner. Utan dem skulle jag väl mer eller mindre ha ett liv i stillstje.
Mitt problem förstod jag inte förrän en väldigt klok människa förklarade det hela för mig: "Du förstår, om man har väldigt höga krav på sig själv så har man ofta även det på andra. Även om de kraven inte ens är hälften så stora som ens personliga så klarar inte alla människor av att uppfylla dem."
Detta är mitt problem och jag önskar att jag kunde göra mer för att dämpa det. Alla är ju olika och i olika faser i livet och det bör man ju acceptera. Men ändå blir jag omåttligt irriterad på dem som verkligen bara glider med någon slags det-löser-sig-nog eller framförallt någon-annan-ordnar-det filosofi. Någonstans måste man ta ansvar för sina handlingar. Ansvar för sitt eget liv, sin egen lycka och situation. Man kanske inte kan styra vart livet tar en men man kan ju styra hur man tar sina med- eller motgångar. Att leva där man inte trivs är ingen bra idé. Tror inte att man varken själv eller ens nära mår bra av det - jag retar mig dessutom på det.. Fenomenet försvinner dock inte, så jag antar att jag måste träna lite på att bita mig i tungan. Eller samtidigt vill jag ju säga till och rycka upp dem men måste hitta ett mer konkret sätt än att vänta tills jag är skitirriterad och spotta ur mig min frustration. Lever & lär..
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: